Nawigacja

Aktualnie online

-> Gości online: 3

-> Użytkowników online: 0

-> Łącznie użytkowników: 60
-> Najnowszy użytkownik: wojtek

Ostatnie artykuły

Polecamy

Tygodnik Sląsko Dąbrowski

Tygodnik Solidarność

Krewniacy

Grosik

Fundacja Kolosy

Zobacz statystyki

Twój adres IP

216.73.216.57

Ostatnie zdjęcie

Przetłumacz stronę


Losowe zdjęcie

Najczęściej czytane

Najchętniej pobierane

Powitanie

Decyzję podejmuje pracownik

Mimo rozsiewanych plotek nigdy nie zostało podpisane w naszym zakładzie przez związki zawodowe rzekome porozumienie dotyczące wysyłania pracowników na urlopy bezpłatne. Co więcej takiego porozumienia zgodnie z prawem w ogóle nie można zawrzeć. Urlop bezpłatny zgodnie z art. 174 § 1 Kodeksu pracy (KP) udzielany jest wyłącznie na pisemny wniosek pracownika, a tym samym nie można go na taki urlop wysłać.

Potwierdza to wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi (sygn. III AUa 34/96) w którym jednoznacznie orzeczono, iż „udzielenie pracownikowi urlopu bezpłatnego – niezgodnie z art. 174 § 1 KP – z inicjatywy pracodawcy i bez pisemnego wniosku o jego udzielenie jest w świetle prawa bezskuteczne”.

Zastanawiając się nad możliwością skorzystania z urlopu bezpłatnego pracownik powinien rozważyć ewentualne korzyści z dodatkowego czasu wolnego oraz ewidentne straty finansowe, jakie ponosi korzystając z takiego urlopu. Należy bowiem pamiętać, że choć będąc „na bezpłatnym” pracownik pozostaje w stosunku pracy, to jednak okres tego urlopu – zgodnie z art. 174 § 2 KP – nie wlicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Tym samym pracownik na urlopie bezpłatnym nie otrzymuje wynagrodzenia, nie nabywa też prawa do urlopu wypoczynkowego. Więcej trwający dłużej niż miesiąc urlop bezpłatny prowadzi do proporcjonalnego obniżenia wymiaru płatnego urlopu wypoczynkowego w danym roku – stanowi o tym art. 1552 § 1 pkt 1 KP.


Rozmowy płacowe w Leadec

Rozpoczęły się rozmowy w gliwickim Leadec Industrial Service, czyli dawnym oddziale Voith (a jeszcze wcześniej Premier Manufacturing Support Services Poland) po kolejnej zmianie nazwy. W tej spółce podwyżki wynagrodzeń od lat wchodzą w życie na początku drugiego kwartału, co wynika z przyjętego okresu bilansowego, rozpoczynającego się 1 kwietnia, zaś kończącego 31 marca następnego roku kalendarzowego.

Tym samym są one przesunięte o trzy miesiące od corocznych podwyżek płac zasadniczych w GMMP Gliwice, które są – i zgodnie z wynegocjowanym przez związki zawodowe, obowiązującym porozumieniem płacowym – do 2020 będą wprowadzane corocznie zawsze od 1 stycznia. W tym roku – o czym szerzej pisaliśmy w MOPLIKu 01/2017 – stawki wynagrodzenia zasadniczego oraz premii IMPU wzrosły od stycznia o 4,2 proc., zaś dodatkowo – wraz z wynagrodzeniem za marzec –wypłacony został wszystkim pracownikom GMMP Gliwice jednorazowy bonus w równej wysokości 1.000 zł dla każdego zatrudnionego.

Niezmienne harmonogramy

Bez poślizgu, choć rozmowy były twarde, zostało parafowane przez dyrekcję i związki zawodowe porozumienie tymczasowe, zgodnie z którym w GMMP Gliwice nie są dopuszczalne i nie będą wprowadzane bez pisemnej zgody pracownika zmiany w sporządzonych i przekazanych harmonogramach (rozkładach, grafikach) czasu pracy.

Przy czym zmianami w harmonogramach są wszelkie przesunięcia i korekty dokonywane w okresie, na który dany harmonogram został sporządzony, jak również wprowadzane później niż tydzień przed rozpoczęciem tego okresu, zaś w przypadku pracowników grupy Utrzymania Ruchu – na dwa tygodnie przed tym okresem. Zgodnie bowiem z Porozumieniem z 2010 pracownicy UR swoje grafiki otrzymują wcześniej niż wynosi kodeksowe minimum obowiązujące resztę załogi .

Porozumienie tymczasowe ma obowiązywać do czasu zawarcia oddzielnego porozumienia o którym stanowił pkt 6 kończącego spór zbiorowy Porozumienia z 6 sierpnia 2015. Ma ono uregulować zasady zmiany harmonogramów (rozkładów, grafików) czasu pracy. Negocjacje mające na celu zawarcie tego porozumienia zostały wznowione – po rocznej przerwie – we wtorek 28 marca. Kolejne spotkanie zaplanowano na 12 kwietnia 2017.

Rejs na dorsza

Wszystkich sympatyków ekstremalnego wędkowania na pełnym morzu międzyzakładowa Solidarność GMMP Gliwice zaprasza 5-7 maja 2017 do Ustki na pierwszy „Rejs na dorsza”. W programie przejazd w obie strony, nocleg z wyżywieniem oraz całodzienny rejs kutrem wędkarskim na połów dorsza.

Wyjazd z Gliwic w piątek 5 maja o godz. 8 z parkingu przy bramie G-1. Po przybyciu do Ustki i zakwaterowaniu czas wolny. Następnego dnia (sobota 6 maja) koło godz. 3 wyruszy na morze kuter wędkarski, na ok. 15 godzinny rejs – czyli w praktyce całodzienny – w poszukiwaniu bałtyckiego dorsza. Na miejscu będzie możliwość wypożyczenia sprzętu wędkarskiego. Wyjazd do Gliwic planowany jest w niedzielę 7 maja około godz. 10.

Koszt wyjazdu 250 zł od osoby pokrywa część wydatków na przejazd do Ustki i z powrotem, nocleg oraz ubezpieczenie. Opłatę za rejs kutrem ponosi w całości międzyzakładowa Solidarność. Zapisy wraz z pełną wpłatą przyjmowane są w związkowej siedzibie (budynek G-5, parter, tel. wew. 19209 lub 17333) codziennie w godz. 7.25-15.35 do 20 kwietnia 2017 lub wyczerpania miejsc (12, tyle właśnie stanowisk wędkarskich jest na kutrze). Tam można również uzyskać wszelkie dodatkowe informacje dotyczące wędkarskiego wyjazdu na dorsza.

Bonus do wypłaty

Zgodnie z wynegocjowanym przez związki zawodowe i podpisanym 21 grudnia 2016 obecnym porozumieniem płacowym wraz z najbliższą wypłatą (za marzec 2017) każdy pracownik GMMP Gliwice otrzyma dodatkowo jednorazowy bonus w wysokości 1.000 zł. Ta część wynagrodzenia jest równa dla wszystkich zatrudnionych.

Kolejne takie jednorazowe bonusy – oprócz corocznego wzrostu wynagrodzeń zasadniczych, obowiązującego zawsze od 1 stycznia (przypominamy, w tym roku podwyżka ta wynosiła 4,2 proc. i obejmowała też premię IMPU) – pracownicy naszego zakładu mają zagwarantowane w latach 2019 i 2020. Natomiast w przyszłym roku kwotowa będzie podwyżka stawek zasadniczych.

Parkingowy zamęt trwa

Podczas spotkania swojego organu nazwanego Forum Doradczym pracodawca kolejny raz wbrew oczywistym przepisom prawa pracy starał się dowieść, że możliwe jest stosowanie kar porządkowych za naruszanie jednostronnie wprowadzonego regulaminu parkingu. Tylko, że prawo takie praktyki wyklucza.

Otóż zgodnie z art. 108 § 1 Kodeksu pracy (KP) kary porządkowe mogą być stosowane wyłącznie za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy, przepisów BHP oraz przeciwpożarowych, a także potwierdzenia przybycia i obecności w pracy i usprawiedliwiania nieobecności. Pozostawienie samochody na parkingu, nie tylko przed pracą, ale nawet przed potwierdzeniem przybycia do pracy nie spełnia żadnego z tych kryteriów. Zwłaszcza, że słowa o zasadach parkowania nie ma również w Regulaminie pracy, który – jak stanowi art. 104 § 1 KP – ustala organizację i porządek w procesie pracy. Aby Regulamin pracy obejmował także parkowanie za płotem zakładu, to regulamin parkingu – tak jak cały Regulamin pracy – powinien zostać, zgodnie z art. 1042 § 1 KP, uzgodniony ze związkami zawodowymi. A to nigdy nie miało miejsca.


Wspólne przygotowania

Trwają konsultacje i przygotowania w ramach Europejskiej Rady Zakładowej Opel/Vauxhall przed rozpoczęciem procesu negocjacji z partnerami społecznymi szczegółów przejęcia przez Grupę PSA zakładów i marki Opel/Vauxhall. Podstawowym celem przedstawicieli Solidarności GMMP Gliwice jest utrzymanie pewnych i stabilnych miejsc pracy w naszym zakładzie, braku przymusowych zwolnień oraz zapewnienie wolumenu produkcji niezbędnego do optymalnego wykorzystania potencjału GMMP.

Podobnie do fuzji Opla/Vauxhalla z Grupą PSA podchodzi Carlos Tavares, prezes PSA publicznie zastrzegający, że proces ten ma odbyć się bez zamykania zakładów – które określił jako „pójście na łatwiznę” – i bez zwolnień oraz deklarujący, iż „każdy dostanie szansę, żeby osiągnąć oczekiwaną efektywność i w procesie jej osiągnięcia nie musimy zamykać fabryk”. Wcześniej zaś ustalono, że cały czas w pełni będą przestrzegane postanowienia wszystkich umów i porozumień zbiorowych, również zawieranych na poziomie lokalny, obowiązujących w zakładach Opel/Vauxhall.


Wygenerowano w sekund: 0.08
8,368,682 unikalne wizyty